Er du et JA menneske?

Hvor mye lar du andre påvirke hva du gjør og hvordan du gjør det? Foreldre, barn, kjæreste, venner, kolleger…. Det hender at vi kan kjenne en dårlig følelse rundt hva andre forventer av oss eller hvordan vi blir behandlet. Når dette skjer gang på gang så gjør det ikke noe godt med selvfølelsen. Da er det viktig å gjøre seg selv til en prioritet. Det må settes noen grenser. Men det er ikke alltid så lett.

Det kan være vondt å ikke klare å sette grenser. Det kan faktisk være litt vondt å sette grenser også. Det gjelder både for oss selv og for andre.

Men når vi ikke lever slik vi ser for oss at vi trenger, har det noe å si for hvilken verdi vi kjenner at vi har. For noen kan grensesetting være så vanskelig at man føler seg verdiløs og mislykket. Da er det ikke uvanlig å forværre det hele med negativt selvsnakk og kritikk. Så har man det gående…for man fortjener ikke bedre, eller?

Grensesetting er ikke alltid så lett

Å sette grenser er viktig. I alle slags forhold. Vi er alle mennesker som trenger å være oss selv. Derfor må vi faktisk vise andre hvordan vi trenger å ha det. Men i noen situasjoner eller overfor noen mennesker kan det være vanskelig å stå opp for seg selv, si det man mener eller å være tydelig på egne ønsker. Vi glemmer fort at grensesetting faktisk er viktig for sunne relasjoner.

Usikkerhet, engstelse, frykt, lite selvtillit og tro på seg selv. Det kan være mange grunner til at vi ikke alltid får til å sette grenser. Noen engster seg for å komme i en krangel, eller er kanskje ikke god på å argumentere for det de selv mener. Andre kan være redde for å ikke bli likt eller miste vennskap. I en eller annen form vurderes egne tanker og følelser som mindre verd enn den andre personens. Det er som man sier til seg selv at “jeg fortjener ikke bedre”. Det er trist!

 

Mange har ikke lært hvordan de setter grenser. Akkurat dette kan være en konsekvens av oppvekstmiljøet, og at de du har vært med i tidlige år på en eller annen måte ikke har vist deg hvordan man forsvarer egne behov ved å uttrykke følelser og tanker på en tydelig og sunn måte. Det er som om man adopterer denne måten å være på. Men det kan “fikses”. Og det er viktig at det fikses!

Si nei

Det er nettopp dette som er vanskelig. Spesielt hvis du ikke stoler helt på deg selv, eller hvis du bare ønsker å gjøre alle fornøyd.  Men det finnes flere måter å si nei på. 

  • Du kan være tydelig og ikke rikke deg en millimeter. Noen kan oppleve deg som vanskelig og lite imøtekommende hvis det hele tiden er sånn. Så det gjelder å velge dine «kamper».
  • Du kan takke for tilbudet og samtidig si at du ikke har mulighet. Det går også an å gi forslag om noe annet eller en annen tid. 
  • Eller så kan du rett og slett uttrykke hva du føler og tenker om det som skjer. På den måten trenger du ikke engang å bruke ordet nei. Oppegående folk bør skjønne at deres måte å gjøre ting på eller si ting på må justeres. Hvis ikke…vær tydeligere, og si nei.

Er det noe du ikke ønsker å gjøre, ikke har mulighet til, eller ikke er enig om, så har du lov til å stå på ditt. Gjør deg og ditt til en prioritet. Uttrykk hva du føler og hva du vil ha. Ikke få dårlig samvittighet for det. 

Ikke be om unnskyldning for å si nei. Du må eie dine nei. Hvis du hele tiden begrunner dine nei med masse unskyldninger og forklaringer blir det tydelig at du er ukomfortabel. Det gjør det lettere for andre å spørre igjen, presse, eller stadig komme til deg om det er noe de trenger. De har oppdaget en svakhet hos deg som får dem til å kjøre på til du sier ja. Dette er med på å bryte ned respekten du har hos andre, men også respekten du kjenner for deg selv.

Du har rett til å ta dine egne avgjørelser, og så klart må du også tåle konsekvensene av disse. Å sette grenser for folk (spesielt de som ikke er vandt med at du gjør det) er ikke alltid så populært. Det vil få reaksjoner, og de er ikke alltid like hyggelige. Mens andre vil faktisk vise deg mer respekt når du endelig klarer å sette foten ned.

Si det som det er

  • Vær tydelig. Si det som det er. Er det noe du ikke liker, si det. Er det noe du trenger hjelp til, fortell det. 
  • Ikke gå tilbake på det du har sagt uten god grunn. Har du fått ny info eller ting endrer seg som gjør at du endrer mening, så ok. Det er lov å angre seg eller ombestemme seg. Men sørg for at du gjør det for deg selv, og ikke fordi du ikke tåler andres reaksjoner. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.