Kaos

Kjenner du på stresset?

“Jeg har ikke gode nok karakterer, og kommer aldri inn på den skolen jeg vil.  Foreldrene mine blir skuffa. Jeg har ikke tid til å være med venner for jeg må gjøre lekser. Treneren har satt opp 2 økter om dagen og forventer at jeg kommer hver dag. Nå ligger jeg våken halve natta for å svare venner på snap. De må jo ikke tro at jeg er en dårlig venn. Jeg er så trøtt og sliten. Jeg er ubrukelig for jeg får ikke til alt dette”.

Newsflash….Ingen får til alt dette!

Rydd opp

Alle kjenner at det kan bli for mye noen ganger. Press på å få ting gjort. Forventninger fra folk rundt oss. Det er slitsomt, og det holder ikke i lengden.

Når vi har det sånn er det lurt å rydde. Å ta et lite oppgjør med oss selv, sortere, og sette det viktigste først.  

3 steg for opprydding

Oversikt

Hva har du på gang for tida? Ikke alle uker er like.

Få alt ned på en liste så du kan se det tydelig for deg. Skolearbeid, fritid, hendelser med familie og venner.

Bruk telefonen eller papir…det spiller ingen rolle. Det viktige er at du har en liste som tydelig viser det du har på gang i livet.

Forventninger

Hvor kommer presset fra? Er det du som ønsker å gjøre det du gjør, eller er det andre som ønsker det? 

Hva forventer f.eks foreldrene dine av deg? Det kan være snakk om karakterer, husarbeid, fritidsaktiviteter eller annet.

Ta en prat med dem om forventninger. Fortell hvordan du har det og bli enig om ting. Vær tydelig på det du fikser og det du sliter med. Folk skjønner det, for de fikser heller ikke alt like godt.

Karakterpresset er en spesielt viktig prat å ta med foreldre. Det er nemlig ingen som kan forvente at du skal være mester i alle fag. En 3er kan i ett fag være en like god prestasjon som en 5er i et annet.

Prioriter

Hva er viktigst nå? Hva må bli gjort denne uka for å lette på stresset?

Bruk en kalender og fyll inn det som skal gjøres. Skriv opp alt fra lista du lagde. Må alt inn denne uka eller kan noe vente til neste uke? 

Det er vanlig med dårlig samvittighet over ting som ikke blir gjort eller folk vi ikke har tid til. Med en kalender blir det tydeligere når ulike ting får sin tid. Skal du lese til engelskprøve på onsdag er det ikke noe vits å tenke på den på mandag. Engelsken får sin tid. Ha god samvittighet om det, og konsentrer deg om dagen i dag. 

Det funker på samme måte med venner og familie. Har du planer med gjengen i helga trenger du ikke stresse med samvittighet på torsdag. Gled deg heller. 

Det som er bra med en kalender er at du kan se at det som er viktig for deg får sin tid.

Når du bruker disse tre stegene får du mer kontroll på hva som skal gjøres og når det skal gjøres.

I tillegg blir det tydelig hvor i uka du kan ha tid til å roe ned. Tid til å slappe av og senke skuldrene…ikke gjøre en dritt «nyttig». Bare kose deg og ha det gøy. Eller bare kjede deg og sove. Du vet best hvordan du lader batteriene dine.